Το Λαύριο, μια εργατική πόλη στη νοτιοανατολική Ελλάδα, οφείλει την πολυπολιτισμική φύση της στην ιστορία της ως τόπου εκμετάλλευσης ορυκτών και, ως εκ τούτου, μια ελκυστική τοποθεσία για χιλιάδες εργαζομένους με διαφορετική προέλευση και υπόβαθρο. Από εδώ, ξεκίνησε το 2018, το ταξίδι της Motus Terrae για τη δημιουργία του project Monuments of Conflict & Convergence, στο πλαίσιο του έργου Atlas of Transitions.Μια μακρά πορεία έρευνας ξεκίνησε με την πρώτη φάση των εργαστηρίων όπου μια ομάδα 30 φοιτητών από τη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Ε.Μ.Π., κλήθηκε να χαρτογραφήσει την πόλη όχι με βάση το χώρο όπως συνήθως, αλλά μέσω των αφηγήσεων των κατοίκων – πρώτης, δεύτερης και τρίτης γενιάς μεταναστών και εξερευνώντας σε βάθος τις ιστορίες τους. Στη συνέχεια, ακολούθησε μια δεύτερη φάση σχετικά με τη διερεύνηση της ταυτότητας της πόλης και την ιδιότητά της ως ένα χωνευτήρι πολιτιστικών διαφοροποιήσεων ικανών να συνυπάρχουν σε μια σύνθετη κοινωνική υφή: μια τοπική ομάδα αποτελούμενη από κατοίκους και καθηγητές του Πολυτεχνείου, συνεργάστηκε για να φανταστεί τα σύγχρονα εκείνα μνημεία, που θα ήταν ικανά να επιδράσουν σε συμβολικό επίπεδο, αντανακλώντας την κοινωνική δυναμική τόσο των συμφωνιών όσο και των συγκρούσεων που υπάρχουν σήμερα στην πόλη.
Η τρίτη φάση, η οποία θα οδηγούσε σε μία παράσταση στο δημόσιο χώρο του Λαυρίου, σταμάτησε τη δημιουργική της διαδικασία, λόγω των περιορισμών που επέβαλε η πανδημία. Έτσι ως τελικό αποτελέσμα, προσαρμοσμένο στις νέες συνθήκες, παρουσιάζουμε τη γενική ιδέα και δίνουμε μερικά στοιχεία για την ποιότητα και το ύφος της ζωντανής δράσης, επιλέγοντας τη μορφή της κινούμενης εικόνας. Έτσι, ακολουθούμε τον Μιχάλη, έναν νέο ξένο στο Λαύριο, στον περίπατο του στους δρόμους, τις πλατείες, τα προάστια, και μαζί του σταματάμε σε κάποια από τα σημαντικά σημεία της πόλης, όπως θα γινόταν και στην παράσταση, είτε αυτά είναι πραγματικά και συγκεκριμένα, είτε μεταμορφωμένα και φανταστικά…
Μία παραγωγή της Motus Terrae
Υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Atlas of Transitions – Νέες Γεωγραφίες για μία Πολυπολιτισμική Ευρώπη,
έργο συγχρηματοδοτούμενο από το πρόγραμμα Δημιουργική Ευρώπη της Ε.Ε.
Σκηνοθεσία: Σπύρος Ανδρεόπουλος
Κινηματογράφηση-Μοντάζ: Γιώργος Κτιστάκης
Post Production: Γιώργος Κτιστάκης – Σ. Ανδρεόπουλος
Ηθοποιός: Μιχάλης Bamidele-Afolayan
Μουσική: Nocalypse – ‘Aggrauche’ από το άλμπουμ «Ocean of Inexistence» Triple Bath Records ©2006
Συνεντεύξεις/βασικά μέλη της ομάδας κατοίκων (με σείρα εμφάνισης):
Ali Kilitc
Δημήτρης Σιαμίδης
Γιώργος Δρίβας
Στάθης Φύτρος
Συμμετείχαν στη δημιουργική διαδικασία:
από τη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (εξωτερικός συνεργάτης του έργου):
Καθηγητές:
Έλενα Κωνσταντινίδου
Πέννυ Κουτρολύκου
Κώστας Μωραΐτης
Φοιτητές:
Κωνσταντίνα Αναγνού, Κωνσταντίνος Αργυρίου, Ελισάβετ Αργυροπούλου.
Δέσποινα Ζωγράφου, Ελεωνόρα Καραβάνη, Ειρήνη-Νεφέλη Καστρούνη, Αλεξάνδρα Ζαράνη,
Ελένη Κυριακοπούλου-Δημητρίου, Άγγελος Παππάς, Μαρία Αντωνογιαννάκη,
Αννά-Μαρία Λαμπρινοπούλου, Θάλεια Στεφανάκη, Σοφία Θεοδώρου, Ναταλία Κοκκίνη,
Κατερίνα Φραγκίσκου-Μελά, Δημήτρης Τόβας, Βασίλης Χατζής, Arthur De Cort,
Παύλος Καλυφομμάτος, Αθηνά Μωραΐτη, Αννα Πράσινου, Έφη Αβραμίλα, Μαρίσσα Γούλα, Βικτόρια Κλινάκη
Ομάδα Κατοίκων:
Γιώργος Βαρυθυμιάδης
Δημήτρης Σιαμίδης
Γιώργος Δρίβας
Ali Kilitc
Στάθης Φύτρος
Παναγιώτης Μούτσης
Κωνσταντίνος Τζαννής
Μίμης Δεληγιάννης
Σοφία Νεράντζη
με την υποστήριξη των:
Τεχνολογικό Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου
Βιομηχανικό Μουσείο Λαυρίου
Δήμος Λαυρεωτικής
Σύλλογος Ποντίων Λαυρίου «Ο Μιθριδάτης»
Σύλλογος Θηραίων Λαυρίου «Η Αγία Ειρήνη»
Ένωση Μικρασιατών-Κωνσταντινουπολίτων Λαυρίου
Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τους:
Χριστίνα Ντεζαγιάκομο, για την ανεκτίμητη συμβολή της και υποστήριξη
Ασημάκη Χαδουμελη, Όλγα Σενη, Ευα Τσίρου
και όλο το προσωπικό του Τεχνολογικού Πολιτιστικού Πάρκου Λαυρίου
Μαριλένα Μαρμάνη (Δήμος Λαυρεωτικής)
Ευαγγελία Βελετάκου (Δήμος Λαυρεωτικής)
Αντώνη Παπακωνσταντίνου (Taxivan)
καθώς και όλους τους τοπικούς εμπόρους/επιχειρήσεις με τους οποίους συνεργαστήκαμε για τις άναγκες του έργου κατα τη διάρκεια των εργαστηρίων, των συναντήσεων και της δημιουργικής διαδικασίας.